Planningen, picto’s en piepkleine uitjes

Nog een klein weekje, dan gaan de kinderen weer naar school. In het hele Noorden worden gymschoenen, lunchboxen en schoolbekers langzaamaan weer tevoorschijn getoverd. Maar bij ons thuis zijn de kinderen al vanaf het moment dat papa weer aan het werk ging, met school bezig. En dat was ruim twee weken geleden…

Tesse en Semme bij een informatiebord in het park. Foto: Tine van Knijff-van Hijum
Tesse en Semme bij een informatiebord in het park. Foto: Tine van Knijff-van Hijum

Manlief had de eerste drie weken van de schoolvakantie vrij. In die weken zijn we niet óp vakantie geweest, maar hebben we allerlei leuke uitjes gedaan. Voor de kids was het logisch dat toen papa weer aan het werk ging, de vakantie eigenlijk wel een beetje voorbij was. Maar nee, er lagen nog drie vakantieweken voor hen. Toen kwamen de vragen: hoeveel dagen duurt het dan nog? Wat gaan we nog allemaal doen? Hoe laat moet papa dan weg? Heeft ‘ie nou nooit meer vrij?

Voor ons was het duidelijk: er moet duidelijkheid komen! En voor de kinderen is het wel zo goed weer ritme en structuur aan te brengen in de dagen. Dus er hangen al een paar weken weer schema’s en dagplanningen bij ons in de keuken. En van de weersomstuit ook maar meteen schema’s voor in de badkamer gemaakt; wat je allemaal moet doen als je naar de wc bent geweest bijvoorbeeld… Dankzij het ‘wasschema’ in de douche kan Tesse zichzelf inmiddels wassen terwijl hij onder de douche staat en daar is ‘ie heel trots op!

Lees verder onder de foto

Tesse wijst Semme aan welke dag het is. Aan het eind van de dag mag er een kruis doorheen. Foto: Tine van Knijff-van Hijum
Tesse wijst Semme aan welke dag het is. Aan het eind van de dag mag er een kruis doorheen. Foto: Tine van Knijff-van Hijum

Schema’s

Mij scheelt het veel herhalen; soms was ik ’s avonds schor van het eindeloos dezelfde dingen herhalen… Vooral ’s avonds moeten er veel handelingen in korte tijd verricht worden tussen het avondeten en op bed gaan: plassen, handen wassen, kleren uit, douchen, afdrogen, pyjama aan, tandenpoetsen, op bed… Dat lijken allemaal heel kleine, logische handelingen. Maar als je hoofd helemaal vol zit, zoals bij Tesse en Semme vaak het geval is, is het lastig je al die dingen nog te herinneren van vorige dagen. Nu wijs ik naar een schema en hoor ik heel vaak: ‘o ja…’

Ook de schema’s voor ná de vakantie liggen inmiddels klaar: wat doe je als je ’s middags uit school komt? De jongens zitten op verschillende scholen en hebben op verschillende dagen een middag vrij. Daar kreeg ik deze week al vragen over, dus ook die schema’s liggen voor beide jongens klaar. Het is nog een hele kunst om het zo simpel en duidelijk mogelijk te houden zonder een oerwoud aan schema’s te hoeven maken.

Lees verder onder de foto

Semme kijkt even welke activiteit er aan de beurt is. Foto: Tine van Knijff-van Hijum
Semme kijkt even welke activiteit er aan de beurt is. Foto: Tine van Knijff-van Hijum

Geef me de 5

Ik heb het jarenlang niet willen doen: het klinkt zo streng, zo schools, zo’n schema. Maar als je kinderen continu vragen om duidelijkheid… Beide jongens willen weten: wat, hoe, waar, wanneer en wie? De methode Geef me de 5 werkt hierin heel goed. Ik heb er twee boeken van thuis liggen, maar daar kom ik op de één of andere manier niet doorheen… Misschien ligt het aan het gebruik van het woord ‘stoornis’; ik ga er nog altijd vanuit dat mijn kinderen dankzij hun autisme een andere manier van informatie verwerken hebben, en daardoor ook een andere informatiebehoefte. De methode Geef me de 5 voorziet heel goed in die behoefte.

School voor waterjuffers

Doen we dan alleen nog maar aan schema’s en niet meer aan leuke dingen? Natuurlijk doen we nog leuke dingen, maar de uitjes zijn merkbaar ‘kleiner’ dan in de eerste drie weken. Afgelopen zondag reden we bijvoorbeeld gewoon naar een park aan de andere kant van onze woonplaats.

Lees verder onder de foto

'De kikkers zitten vast aan de overkant...' Foto: Tine van Knijff-van Hijum
‘De kikkers zitten vast aan de overkant…’ Foto: Tine van Knijff-van Hijum

Daar hebben we uitgebreid de flora en fauna bewonderd. Vragen van de kids: ‘Hee, heeft die hommel hier ook een huis?’ En: ‘Waar is dan de school van de waterjuffers?’ Genieten hoor, die nieuwsgierigheid. En toen we weer thuis waren wierpen beide jongens een blik op de planning en gingen we ‘over tot de orde van de dag’. Op deze manier houden wij het nog wel een weekje vol en hopen we een rustige basis te leggen voor de start van het nieuwe schooljaar, want daarvoor is zeker ruimte in de hoofdjes nodig!

Tekst: Tine van Knijff-van Hijum

TIP: Ook picto’s nodig? Op http://www.sclera.be/nl/picto/downloads vind je alles wat je nodig hebt. Kant en klaar schema gebruiken? Op www.opgroeikaarten.nl vind je er een hele hoop!

Facebook
Facebook
Instagram
Volg via E-mail
RSS

Blij met mijn blog? Volg, like en deel!