Dat SEO-gebeuren, daar geloofde ik niet zo in: ‘ik schrijf voor mensen, niet voor zoekmachines’. In WordPress ‘de bolletjes groen krijgen’, daar had ik al ervaring mee vanuit mijn vorige freelance avontuur. Voor verschillende websites publiceerde ik berichten en daarbij waren groene bolletjes een belangrijk doel. Inmiddels is SEO gelukkig veel meer dan dat. Content wordt steeds meer op waarde beoordeeld en trucjes worden juist afgestraft.

Online SEO cursus
Afgelopen week volgde ik een online SEO cursus en paste ik het geleerde meteen toe op mijn eigen website. Eerlijk is eerlijk: daar viel wel een en ander te verbeteren. En nog steeds hoor: klikbare elementen die te dicht op elkaar staan bijvoorbeeld, ik zal er straks nog even naar kijken. Ik heb www.noordvrouw.nl zelf gemaakt en er zit nogal wat bloed, zweet en tranen in. In 2016 begon ik de website als persoonlijke blog over autisme, maar om de site professioneel te gebruiken als freelance tekstschrijver moest er behoorlijk wat omgeturnd worden. Dat ging wel wat verder dan een nieuw ‘theme’ installeren en content schrijven.
Nieuwsgierig naar systemen
Ik ben altijd wel nieuwsgierig hoe systemen werken. Ik weet nog dat ik in vaste dienst na een zwangerschapsverlof op driedaagse cursus moest om het nieuwe redactiesysteem waarmee inmiddels gewerkt werd, aan te leren. Aan het einde van de eerste dag zei de collega die de cursus gaf: ‘ga jij morgen alsjeblieft gewoon aan het werk en je collega’s het systeem verder uitleggen’. Ik wil graag weten waaróm dingen werken zoals ze werken. Daarom vond ik SEO eerst ook zo flauw: weet je net hoe het werkt, veranderen ze het systeem weer. Maar ‘meeleren’ met wat dan belangrijk wordt gevonden, blijkt ook best interessant.
Plug-ins Yoast en Google
Om erachter te komen hoe mijn website functioneert en scoort heb ik de plug-ins Yoast SEO en Site Kit bij Google Dashboard geïnstalleerd, in die laatste zit onder andere Google Analytics en Google Search Console. Met Yoast ben ik door mijn pagina’s heen gelopen: keywords aangegeven, de slug gerepareerd voor elke pagina, een goede meta description gegeven zodat zoekers op Google in een paar zinnen lezen waar de pagina over gaat. Kortom: toch weer groene bolletjes proberen te scoren. Maar: met als doel gevonden worden en gebruikersgemak. Google wil graag dat je site gevonden wordt om de goede redenen. Niks erger dan een internetgebruiker die geïrriteerd raakt omdat ‘ie niet vindt wat ‘ie zoekt.

Blog via social media
Toen mijn pagina’s volgens Yoast aardig groen waren (oké: hier en daar nog wat oranje…), heb ik een blog geschreven en gedeeld via social media. Vanochtend was ik benieuwd hoe die blog en de hele site de afgelopen week bekeken zijn en klikte ik de Site Kit aan. Leuk om te zien is dat de meeste lezers inderdaad via social media op mijn site gekomen zijn: die hebben dus het blog aangeklikt en zijn gaan lezen. De meesten deden dat niet vanaf hun desktop, maar vanaf hun mobiele telefoon.
Zoektermen en keywords
Ik was ook benieuwd hoe mijn site eigenlijk gevonden wordt: via welke zoektermen. ‘copywriter friesland’ en ‘tekstschrijver friesland’ had ik verwacht: daar had ik bij het kiezen van mijn keywords ook rekening mee gehouden. Maar ‘kollumer courant’ en ‘nijsnet’ vond ik verrassend: daar heb ik vroeger voor gewerkt en geschreven. Waren mensen dan op zoek naar deze media of naar mij? De moeite waard om eens verder in te duiken. Hé, toch wel leuk dat SEO-gebeuren!

Unieke content
Oh en hoog in Google sta ik absoluut niet: er zijn veel meer tekstschrijvers in Friesland die SEO (beter) snappen. Waar ik mij dan mee onderscheid: unieke content natuurlijk. Niet alleen op mijn eigen site, maar ook voor opdrachtgevers zoals kranten en magazines.
Tine van Knijff-van Hijum
Tekstschrijver en Noordvrouw