Als freelance tekstschrijver volg ik graag wat er gebeurt op de arbeidsmarkt. Ik ben nieuwsgierig hoe mensen werken, leren en zich ontwikkelen, en vooral hoe ik daar met teksten iets aan kan bijdragen. Vanmorgen rolde een artikel van Arjan Elbers van FrankWatching mijn mailbox in, over de arbeidsmarkt- en recruitmenttrends voor 2026.
Het zette me aan het denken over de rol van content in deze snel veranderende wereld. Hier zijn een paar trends die mij inspireren, en die ik actief wil vertalen naar mijn aanbod.
1. Leven Lang Leren: verhalen over ontwikkelen
Leven Lang Leren (LLO) wordt steeds belangrijker. Organisaties merken dat beroepen snel veranderen, vooral door technologische ontwikkelingen zoals AI, en dat onderwijs en opleidingen vaak achterlopen. Werknemers hebben begeleiding nodig om hun kennis en vaardigheden op peil te houden.
Hier ligt een mooie kans voor teksten. Niet alleen handleidingen of e-learningmateriaal, maar verhalen die overtuigen en inspireren: waarom het belangrijk is om te blijven ontwikkelen, wat het oplevert, hoe je het leuk kunt maken. Dit kan nuttig zijn voor medewerkers, maar ook voor werkgevers die een cultuur van leren willen stimuleren en voor aanbieders van opleidingen.
2. Het cv verdwijnt: Curriculum Future & Manifest
Dahaag, traditioneel cv. Werkgevers willen niet meer alleen opsommingen van werkervaring, maar inzicht in vaardigheden, ambities en potentieel.
Als tekstschrijver kan ik Curriculum Future-teksten schrijven die veel verder gaan dan een standaard cv. Teksten waarin professionals zichzelf kunnen laten zien: hun drijfveren, ambities en mogelijkheden. Verhalen die laten zien hoe jouw kennis en ervaringen bijdragen aan de missie van een organisatie, hoe jij past in een team, wat jouw toegevoegde waarde is en wat jou onderscheidt van al die anderen. Wat vertelt jouw verleden over jouw vaardigheden, waar sta je nu en waar wil je naartoe?
Voor ondernemers schrijf ik zo’n tekst in de vorm van een Manifest: wat is jouw passie, wat drijft jou en waarmee kun jij anderen echt helpen? Wat voegen jouw producten of diensten toe aan deze snel veranderende wereld? Waarom zouden organisaties jou moeten inschakelen? Welk probleem los jij voor hen op? Een inspirerend manifest zet jou stevig neer en overtuigt opdrachtgevers om voor jou te kiezen, net zoals een Curriculum Future dat doet voor een talentvolle werknemer.
3. Storytelling die verbindt
In het FrankWatching-artikel gaat het bij creativiteit onder andere over werken met minder middelen. Creativiteit zie ik als ruimte voor verhalen die verbinden.
Verhalen die mensen raken, nieuwsgierig maken en een band scheppen tussen bijvoorbeeld een organisatie en (potentiële) medewerkers. Dit kunnen we bereiken met artikelen, interviews, of contentseries waarin een team of organisatie echt tot leven komt.
Hier ligt een kans voor organisaties die hun cultuur, waarden en verhalen nadrukkelijk zichtbaar willen maken, zonder dat het gaat over snelle social posts of mini-campagnes. Want het grappige is: juist voor die laatste betaal je bij sommige aanbieders de hoofdprijs, terwijl verbindende verhalen veel langer blijven hangen. En dat is wat je wilt.
4. Complexe onderwerpen begrijpelijk maken
AI, nieuwe werkvormen en veranderende beroepen zijn interessant, maar ook ingewikkeld. Hier komt mijn kracht goed van pas: complexe onderwerpen vertalen naar begrijpelijke verhalen en voorbeelden.
Het gaat erom mensen echt te helpen begrijpen wat een verandering betekent, wat het voor hen kan betekenen en welke keuzes ze hebben. Bijvoorbeeld: hoe kan AI een werkproces ondersteunen, zonder dat het bedreigend voelt? Of: hoe kan een organisatie nieuwe werkvormen invoeren en medewerkers meenemen in het proces? Nu al spreek ik hier veel ondernemers over.
Zulke verhalen vragen een combinatie van inzicht, empathie en een praktische aanpak. Ze zijn niet alleen informatief, maar ook persoonlijk en verbindend. Je wilt dat de lezer zegt: “Ah, nu snap ik het!” en dat het uitnodigt om in actie te komen, te leren of te veranderen.
Conclusie: verhalen maken het verschil
De arbeidsmarkt verandert snel en dat biedt veel kansen voor verhalenvertellers zoals ik, als je ze maar ziet! Niet omdat we alles kunnen voorspellen, maar omdat we verhalen kunnen maken die mensen helpen begrijpen, ontwikkelen en verbinden.
Of het nu gaat om Leven Lang Leren, een inspirerend Curriculum Future of manifest, storytelling die bedrijfscultuur zichtbaar maakt, of complexe onderwerpen begrijpelijk maken: het draait altijd om menselijkheid, praktische toepasbaarheid en verbinding.
Voor mij als tekstschrijver betekent dit dat ik me kan richten op inhoud die betekenisvol is, zowel voor medewerkers, professionals als organisaties. Ik heb nu al zin in 2026!
Lees hier het FrankWatching-artikel dat mij inspireerde.
Tine van Knijff-van Hijum
Tekstschrijver & Noordvrouw

