‘De nieuwe boekjes zijn er!’

‘Is het nieuwe boekje er al?’ Soms hoor ik dit mensen weleens zeggen, in plaats van magazine, gids of tijdschrift. Het blijft leuk dat zo’n papieren ‘softcover’ daarmee even gelijkgesteld wordt met een boek, dat in mijn beleving toch een heel ander medium is. Wel ben ik even blij met de binnenkomst van een besteld boek, als met het ontvangen van een magazine waar ik aan meegeschreven heb.

Voor een nieuwe foto op mijn website zocht ik vanmorgen wat magazines bij elkaar, om een leuk plaatje te kunnen creeëren. Lang niet alle bladen waar ik een bijdrage aan lever, vallen op mijn deurmat. In veel gevallen krijg ik een digitale versie in de mail, of zoek ik zelf het magazine online op als het gepubliceerd is. Daardoor zie je op de foto maar een heel klein deel van de noeste arbeid die ik in 2023 verrichtte.  

Online en offline versterken elkaar

Voor 2024 zijn alweer vele marketing- en communicatietrends voorspeld, waarvan een groot aantal te maken heeft met online aanwezigheid en het gebruik van AI. Daarbij horen allerlei trucs en foefjes om onder de knie te krijgen, om ervoor te zorgen dat jijzelf, jouw doel of jouw bedrijf opvalt online. Hartstikke goed om mee bezig te zijn, natuurlijk. Maar: komende maand tik ik zeventien jaar in de journalistiek af en als er iets is dat ik geleerd heb de afgelopen jaren, is het wel dat offline en online elkaar versterken.

De magie van een boekje

Het is aan te bevelen om mee te gaan met de nieuwste online ontwikkelingen, maar de magie van een ‘boekje’ op schoot is nog steeds ongeëvenaard. Ik haalde in de kerstvakantie mijn achterstand in lectuur en literatuur een beetje in, maar heb nog heel wat te lezen. En dat voelt rijk. Al die letters op papier, al die nieuws- en achtergrondverhalen waar een wereld aan informatie en amusement in verstopt zit.

Daar kan geen social media-post tegenop. Hoeft ook niet: dat online bericht is louter bedoeld om jou die verhalen in te trekken, je mee te loodsen naar een website met publicaties, of je te vertellen waar je de rest van het artikel kan lezen. Niemand verwacht dat je meteen op de fiets springt om naar de dichtstbijzijnde bibliotheek of boekhandel te fietsen, maar misschien ben jij wel zo iemand die een lijstje bijhoudt van ‘nog te lezen artikelen, magazines en boeken’?

Magazine als gids

Vanochtend werkte ik aan een paar pagina’s voor een recreatiegids. Daarbij stelde ik me de lezer alvast voor: die is straks op bezoek in de regio waar de gids wordt verspreid en wil graag informatie over het gebied. Wat is er te vinden en wat is een bezoekje waard? Deze recreant heeft dus een papieren magazine in handen dat letterlijk dient als gids.
Magisch toch?

Ook bedrijven die ik door de jaren heen meerdere malen heb geïnterviewd, kunnen hun eigen groei en ontwikkeling volgen door deze artikelen weer eens terug te lezen. Het is weleens goed om stil te staan bij alles wat je al bereikt hebt en je eigen passie en enthousiasme in uitspraken terug te vinden. Geeft vast weer inspiratie voor de toekomst!

Informatie én fictie

Ook mijn eerste krantenartikel van dit jaar is alweer af. Ik kan er nog niet veel over verklappen, maar ik combineerde ditmaal een informatief artikel met stukjes fictie… Nieuwsgierig? Houd de socials maar in de gaten, daar verschijnt vanzelf een berichtje op dat je naar de juiste online en offline publicaties gidst!

Nog de allerbeste wensen voor 2024, op naar een jaar vol online berichten én nieuwe boekjes!

Tine van Knijff-van Hijum
Tekstschrijver & Noordvrouw