Personality branding met Ianka Fleerackers

noordvrouw tekstschrijver copywriter noorden
Aanrader: het boek van Ianka Fleerackers over personality branding. Foto: Noordvrouw

Own your own story, or someone else will. Oftewel: als jij zelf je eigen verhaal niet duidelijk vertelt, maakt iemand anders jouw verhaal. En heb je er zelf geen enkele controle over. De Engelstalige uitspraak op de cover sprak me zo aan, dat ik besloot het boek van multi-ondernemer Ianka Fleerackers over personality branding aan te schaffen. De inhoud was inspirerend en zette me aan het denken.

Op LinkedIn wordt volop aan personal branding gedaan. Mensen laten zien wat ze gedaan en bereikt hebben, successen en resultaten worden flink geëtaleerd. Ik vind het fascinerend om te zien hoeveel mensen zichzelf als expert presenteren, want een flink deel van die mensen gelooft duidelijk in het credo ‘fake it till you make it’.

Zichtbaar zoals jij wilt

Daarom was het boek van Ianka waarschijnlijk zo’n verademing: zij raadt juist aan dicht bij jezelf te blijven en heel goed na te denken over wat je kunt, wat je wilt én wat je wilt bereiken. Wat je in elk geval waarschijnlijk wilt, is dat mensen een goed en eerlijk beeld van jou krijgen. Dat beeld kun je alleen maar creëren door zichtbaar te zijn op de manier waarop jij dat wilt.

Anderen inspireren

Ianka heeft geen gebruiksaanwijzing voor LinkedIn geschreven, dat zegt ze zelf ook. Ze geeft wel handvatten om ermee aan de slag te gaan. Maar wat ze vooral doet, is je aan het denken zetten over wat je er eigenlijk mee wilt bereiken. Ik heb niet de intentie om te worden gezien als een ‘thought leader’, maar ik vind het wel interessant om te lezen hoe bepaalde mensen op social media duidelijk anderen inspireren en van waardevolle informatie voorzien.

Je bent je merk

Als zelfstandig ondernemer ben je zelf je merk. Ik ben me ervan bewust dat wat ik online zet, niet los wordt gezien van het werk dat ik doe. Mensen creeëren een totaalbeeld van je door alles wat ze over je zien en lezen. Niet alleen je foto’s, maar ook bijvoorbeeld je taalgebruik bepaalt hoe mensen over je denken. Je kunt je content natuurlijk (deels) laten creëren door AI, dat stipt Ianka ook even aan. Hoe verstandig dat is, en hoe je hierdoor je eigen personality goed naar voren laat komen, dat is een discussiepunt.

Ideeën aandragen

Wat Ianka in het boek heel mooi doet, is ideeën aandragen waar je over zou kunnen schrijven. Ik interview vaak ondernemers en als op het social media aankomt, hebben zij vaak zoiets van: ‘We doen wat we doen en dat proberen we zo goed mogelijk te doen. Ja, ik ben de leidinggevende, maar moet ik zelf iets over ons werk op LinkedIn zetten? Wat dan? Ik ga toch niet over mezelf vertellen dat ik het zo goed heb gedaan?’

Valkuilen en ervaringen

Ontzettend herkenbaar. Je wilt ook niet steeds roepen: ‘Kijk, dit heb ik gedaan! Goed van mij hè?’ Wat je wel kunt delen, is welke ervaringen je hebt opgedaan. Wat je geleerd hebt in de loop der jaren. Wat valkuilen zijn geweest en hoe je zaken nu anders aanpakt. Zo laat je ook zien dat je in de loop der jaren een expert bent geworden in je vak.
En dat is toch eigenlijk wat je wilt laten zien? Ianka hanteert diverse ‘niveaus’ van professionals die aan personality branding doen. De thought leader is daarbij het hoogst haalbare, ik vind persoonlijk de expert al mooi genoeg.

Lees dat boek

Ik ga je niet verklappen wat je allemaal in het boek tegen zult komen, maar ik raad je wel aan om het eens te lezen. Het zorgt ervoor dat je anders gaat denken over hoe je jezelf presenteert en hoe je hier bewust(er) mee bezig kunt zijn. Zonder dat het voelt alsof je continu van de daken roept hoe goed je bent. Want als het goed is, ontdekken mensen dat dus vanzelf.

Tine van Knijff-van Hijum
Tekstschrijver & Noordvrouw